Hazavágjuk-e a motort ha hidegen használjuk?
Egyes statisztikák szerint, a motort ért károsodások 70%-a az üzemi hőmérséklet elérése előtt következik be.
Rágjuk bele magunkat a témába!
Kell-e melegíteni a motort használat előtt?
Rengeteg cikk van a neten, ami ezzel a témával foglalkozik, de eléggé megoszlóak és felszínesek a vélemények.
Kell-e melegíteni a motort haszná
Ebben a cikkben pro-kontra alapon próbálom kivesézni a témát, hogy abból mindenki le vonhassa a következtetéseket.
Jelen írás főként szívó benzines motorokról alkotott véleményeket és tényeket vesz aspektusba. Hamarosan külön cikk érkezik a dízel motorok melegítéséről/hűtéséről.
Mi szól a melegítés mellett?
- A hideg motor többet fogyaszt...
- A hideg motorolaj nem biztosít tökéletes kenést, ezért sokkal jobban kopnak a mechanikus elemek...
- A motor akkor dolgozik kellő hatásfokkal ha eléri az üzemi hőmérsékletét...
- A legtöbb alkatrész/tömítés/hézag üzemmeleg motorhoz lett tervezve...
- A hidegen erőteljesebben használt motor, sok kondenzvizet termel, amely beszennyezi a motorolajat és a kipufogórendszer egyes elemeit...
... ezért érdemes várni az indulás előtt, hogy bemelegedjen a motor.
Mi szól a melegítés ellen?
A modern elektronikus üzemanyag befecsekendezéses motorok automatikusan állítják a keverék arányt a hőmérsékelt függvényében.Hidegen dúsabb keverékkel dolgoznak, azaz több benzin kerül az égéstérbe.
Mivel a benzin egy oldószer, így lemossa az olajat a hengerek faláról. A kevesebb olaj a hengerek falán kevesebb védelmet jelent a kopás ellen. Mivel az olaj még hideg, így nehezebben cserélődik a rendszerben azaz minél több ideig hideg a motor, annál nagyobb a kopás mértéke.
Alapjáraton a motor hőtermelése nem túl hatásos, szóval sokáig marad hideg.
Sokkal hamarabb elérheti a motor a megfelelő hőmérsékeltet, ha finoman haladunk az autóval. Így óvhatjuk meg a motort a fentebb leírt károsodástól.
Összegzés, konklúzió, egyéb gondolatok
A motort ért hideg okozta károsodások 70%-ának egy része közvetlenül indításkor következik be, amikor még a hengerek falára nem pumpált fel olajat a rendszer. Ezt a jelenséget nem tudjuk elkerülni, ha egy relatív hosszabb ideje leállított autót veszünk használatba.
Karburátoros motoroknál terjedt el a motor melegítése, azonban a mai modern rendszerekkel ez nem szükséges.
A hideg motor illetve motorolaj okozta motorkopást nem kerülhetjük el azzal, hogy több ideig tartjuk hidegen (alapjáraton).
Hideg időben érdemes 20-30 másodpercen várni azért, hogy az olaj keringése megfelellő legyen, de a motor felmelegedését nem ajánlott alapjáraton megvárni.
Hideg motornál alacsony fordulatszámon ajánlott közlekedni.
Benzines motoroknál: 2500 fölé nem érdemes vinni a fordulatszámot.
Dízel motoroknál: 1500-2000 fordulatszámtartományban érdemes autózni.
Zárásként egy kis érdekesség a hideg motor első percéről:
Te hogyan szoktál egy hideg reggelen elindulni? Várom a hozzászólásokat, véleményeket.